Om gleden ved inngiftete bokormer

Jeg er så heldig å ha fått en bokorm til svigerinne. En fransk bokorm som leser bøker jeg ikke ville kommet over på egenhånd. Harde pakker på julaften blir aldri lenger det samme.

I forrige uke begynte spenningserien 24 med ny sesong. Jeg var egentlig lei av Jack Bauer men ble sugd inn i handlingen i den første episoden. Amerikanere kan det der. Nok om det.  Den nye sesongen av 24 fikk meg til å tenke på en bok jeg fikk til jul for noen år siden. Den heter  The Darling og er skrevet av Russel Banks.  En kvinnelig amerikansk terrorist (!) rømmer på 70-tallet til Vest Afrika og Liberia.  Historien har mange lag men ett av de sentrale elementene er beskrivelsen av et samfunn i oppløsning grunnet korrupsjon og stammerivalisering hvor anarkiet og brutaliteten overtar.  Det kunne vært Rwanda eller Kongo i dag.  Jeg har aldri klart å lese  Heart of Darkness og anbefaler The Darling til andre som er like pysete som meg.

Legg igjen en kommentar

