Poetisk om å havne på feil klode

lille-prinsen

Le Petit Prince, eller Den lille prinsen, av Antoine de Saint-Exupéry

Jeg begynner å nærme meg slutten på BIs utmerkede Grunnkurs i fransk, og har testet mine nyervervede språkkunnskaper på denne boken, som jeg er svært glad i. Konklusjon: jeg kan kodene, men ordforrådet er for dårlig. Løsning: lese den norske og franske utgaven samtidig. Jeg kan ikke egentlig uttale meg om den franske utgaven, men jeg synes Inger Hagerups norske oversettelse bærer handling og budskap på en poetisk og nydelig måte. Den første utgaven kom i 1943, illustrert av forfatteren selv. De naïve akvarellene er heldigvis med også i begge mine bøker. For meg har illustrasjonene vært en viktig del av leseropplevelsen, så sørg for at de også er med i en utgave du leser.

Antoine Saint-Exupéry var flyger under 2. verdenskrig, og det er han også i Den lille prinsen. Vi møter ham i begynnelsen av romanen, der han har nødlandet i Sahara. Ut av ingenting dukker den lille prinsen opp.  Han spør flygeren ut om alle mulige ting, men svarer selv aldri direkte på spørsmål. Derfor går det en stund før Saint-Exupéry forstår at den lille prinsen ikke er fra Jorden, men fra en annen klode – asteroide B612. Derfra har han reist for å skaffe seg en venn, men på alle klodene han besøker leves livet på måter som den lille prinsen ikke kan akseptere. Først når han ankommer Jorden og møter reven forstår han det vesentlige; «En kan bare se riktig med hjertet. Det vesentlige er usynlig for øyet.»

 Den lille prinsen kom ut som barnebok, og dette er omdiskutert. Selv synes jeg i høyeste grad også at dette er en bok for oss voksne.

Biblioteket har den norske og den franske utgaven

Legg igjen en kommentar

