Drömfakulteten : tillägg till sexualteorin

Stridsberg Drömfakulteten er en fri fantasi om den amerikanske ekstremfeministen Valerie Jean Solanas liv. Forfatter Sara Stridsberg uttalte i et intervju med DN.se, at hun fikk idéen til romanen da hun arbeidet med den svenske oversettelsen av Solanas’ SCUM (Society for Cutting Up Men) Manifesto. Men i stedet for å skrive en biografi, ønsket Stridsberg å fordype seg i Solanas’ rolle som kompromissløs outsider og hennes erfaringer som en intellektuell prostituert.

 Stridsberg skaper dialoger mellom Solanas og en rekke personer, som i et drama. Selv er hun beretteren som fører samtaler med den dødssyke Solanas, ensom på et trist hotell i Tenderloin-distriktet i San Fransisco.  Gjennom Stridsbergs prosa forstår jeg Solanas’ tap; moren, Silkespojken, Cosmogirl, jeg ser hvordan hun inntar en outsiderposisjon, jeg betrakter hennes tøffe liv. Språket er tidvis hardt, tidvis vakkert, det rører meg. Jeg liker romanen så godt at jeg gjerne vil anbefale den. Men Stridsbergs Solanas har nok blitt en mer romantisk karakter enn i virkeligheten. Tidvis var hun alvorlig psykisk syk. Drapsforsøket på Andy Warhol ble gjort med overlegg, og kommentert på følgende måte:

«…I consider it immoral that I missed. I should have done target practice.»

Kanskje forstår jeg heller ikke Solanas’ påstand om at «bare de prostituerte er de virkelige kvinnene». Solanas så alle menn som potensielle voldtektsmenn. Mente hun at de prostituerte hadde kontroll over menns seksualitet nettopp ved å forlate det konvensjonelle, og selge dem sin egen? Sannsynligvis er jeg for mye av en «Daddy’s girl», for veltilpasset til å kunne forstå at noen velger å ødelegge seg selv for å gjenskape seg selv. Valerie Jean Solanas ville foraktet meg!

Sara Stridsberg fikk Nordisk Råds Litteraturpris for Drömfakulteten i 2007

Biblioteket har boken på norsk

En kommentar om “Drömfakulteten : tillägg till sexualteorin

Legg igjen en kommentar

