Skumringstimen

Skumringstimen av Johan Theorin ble anbefalt av noen i Lesesirkelen jeg er med i. Det skulle være en slik bok som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen og som var umulig å legge fra seg. Historien foregår på den lille øya Öland i Sverige der lille Jens forsvant sporløst i skumringstimen for mange år siden. Hans mor Julia har aldri fått svar på hva som skjedde og har levd et ensomt og sorgfullt liv i Göteborg der hennes eneste trøst har vært å finne i rødvinsflasker. Morfar Gerlof får etter 20 år en liten barnesandal tilsendt anonymt  i posten. Sammen med et par kamerater begynner han å nøste opp gamle tråder og snart kommer uhyggen tilbake i skumringen. Julia vender tilbake til Öland, og sammen med faren og øyas lensmann forsøker hun å finne svar på hva som skjedde.

Dette er debutboka til Theorin og den fikk Svenska Deckarakademins pris for beste debut i 2007. Boka har fått både femmere og seksere i norske aviser og er raskt blitt en krimsuksess. Jeg koste meg med boka, men hadde ikke problemer med å legge den fra meg, og ble heller ikke skremt på noen måte. Nå er jeg ikke spesielt glad i krimbøker, så det er kanskje grunnen til det. Jeg anbefaler den til alle som liker krim og spenning.

Se om vi har den i biblioteket.

Vi har også hans nyeste bok Nattefokk (2009), så jeg håper noen av bibliotekets ansatte vil blogge litt om den!

2 kommentarer om “Skumringstimen

Legg igjen en kommentar

