Gamle minner og dødelige sanger

Det ble ikke så mye lesing som jeg hadde håpet på i ferien, men noe kom jeg gjennom og to vil jeg nevne her. Den første er en bok jeg har hatt i bokhylla siden den kom ut i 2003. Jeg husker det godt for jeg jobbet i bokhandel og den fikk bokhandlerprisen og kritikerprisen det året. Boka heter Ut og stjæle hester og er skrevet av Per Petterson.

67 år gamle Trond har mistet sin kone og flytter inn i et gammelt, slitt og kaldt hus på landet hvor han har bestemt seg for å leve sine siste år på jorda. Han bedriver dagene med å slenge øksa og gjøre huset klart for vinteren. Handlingene bringer ham tilbake til sommeren i 1948, den siste sommeren han tilbragte sammen med sin far på et sted ikke så ulikt der han befinner seg nå. Det var sommeren med tapt uskyld, sorg og svik. Sommeren han ble voksen.

Det er vanskelig å si så mye om boka – men det var en veldig god historie som jeg er glad for at jeg sparte så lenge. Anbefaler absolutt alle å lese denne!

Den andre boka jeg tok med meg fra Nattbordsamlingen heter Lullaby og er skrevet av Fight Club forfatteren Chuck Palahniuk.  Dette er en helt annerledes bok om journalisten Carl Streator som har fått i oppdrag å lage en story om krybbedød. Etterhvert som han besøker de pårørende oppdager han at alle har lest en vuggesang på side 27 i boken ”Poems and Rhymes Around the World”. Noe han selv også gjorde for flere år siden da hans egen kone og barn døde på uforklarlig vis. Sammen med eiendomsmegleren Helen Hoover Boyle legger han ut på en merkelig reise for å ødelegge alle eksemplarer av boka. Ganske mange mennesker dør under denne ferden. Vår helt Carl oppdager raskt hvilken makt han og de få andre som kjenner til sangen har og de benytter seg av denne litt for ofte. Jakten på  bøkene fører dem til en ”grimoire” som er en slags heksebok om praktisering av magi… Ja, ja – denne boka tar virkelig av og det var til tider litt vanskelig å henge med i historien. Den var mørk og morsom,  men er  kanskje ikke noe for deg som må ha realistiske historier. Når det er sagt vil jeg anbefale en annen bok av samme forfatter, Survivor. Vi har desverre ikke den i nattbordsamlingen, men også dette er en mørk historie…

Se om vi har bøkene inne: Ut og stjæle hester og Lullaby

En kommentar om “Gamle minner og dødelige sanger

Legg igjen en kommentar

