Traktorer og annet rask fra Ukraina…

Nå er det lenge siden jeg har hatt skikkelig leselyst – men endelig er jeg i gang igjen. Har nettopp blitt ferdig med A short history of tractors in Ukrainian av Marina Lewycka. Da jeg åpnet boka på en jobbtur sa to av mine kjære kollegaer «Skal du lese den? Den er dårlig!» Hmmm, jeg ville nå prøve likevel og jeg koste jeg med boka jeg. Det kan jo hende det er oversettelsen det er noe galt med, jeg leste den på engelsk og ofte er jo originalspråket det beste.

Søstrene Vera og Nadezhda har ikke snakket siden moren døde for to år siden. De har et fryktelig dårlig forhold, men da deres far annonserer at han skal gifte seg med en ung brystfager kvinne fra Ukraina blir de tvunget til å gjenoppta kontakten. Man kan ikke annet enn å bli glad i den gamle forvirra og lettlurte mannen, og søstrene gjør hva de kan for å stoppe den pengegriske og slu Valentina. Historien inneholder høylytt krangling, blåmerker, spionasje og en historie om traktorer i Ukraina – alt med en god porsjon humor.

Jeg koste meg med boka, men den er nok ikke for alle. Noen kan nok irritere seg over det enkle ukrainsk inspirerte engelske språket, men jeg syntes det var passende jeg!

Sjekk om boka er inne på norsk og engelsk.

En kommentar om “Traktorer og annet rask fra Ukraina…

  1. Jeg leste også boka på engelsk, så det var nok ikke oversettelsen det var noe feil med, men historien. Den var bare rett og slett kjedelig synes jeg, men det er jo fint at vi er forskjellige 🙂

Legg igjen en kommentar

