Høstens høydepunkt

Endelig fikk jeg låne boka jeg har gledet meg til siden i sommer. Jeg har lenge vært en stor fan av Erlend Loe, og i sommer hørte jeg ham lese et utdrag fra sin nye bok «Stille dager i Mixing Part». Det er noe helt spesielt med Loes humor, og ekstra morsomt blir det når han leser selv. Jeg lo hele tiden da han leste og derfor har jeg gledet meg som en unge til boka skulle komme. På torsdag kveld tok jeg boka med meg fra jobb og åpnet den på t-banen. Jeg lo høyt med en gang og måtte bare lukke boka og vente til jeg kom hjem. Litt pinlig å sitte å skrattle på full t-banevogn.

Boka handler om en norsk familie på sommerferie i tyske Garmisch Partenkirchen som et oversettelsesprogram har gjort om til Mixing Part. Familiefar Bror Telemann hater Tyskland, eller misliker landet veldig sterkt kan man si. Hans kone Nina elsker landet og det er derfor de er der på ferie, i et hus de har leid av ekteparet Bader. De tre barna spiller en veldig liten rolle i historien. For det meste er det en dialog mellom far og mor. Bror Telemann tenker på teater, han drømmer om å skrive tidenes teaterstykke, men får ikke så mye ned på papiret. Mye av grunnen er at tankene ofte vandrer til hans store forelskelse: den engelske TV-kokken Nigella Lawson. Jeg vil ikke si så mye mer om handlingen, det er bare en hysterisk morsom bok. Det eneste negative med boka er at det går for fort. Den er så lettlest at man fyker gjennom på en dag. Kjære Erlend Loe, vær så snill å skriv mer! Fort!

Her ser du om boka er på hylla. Hvis ikke, bør du sette deg på venteliste!

3 kommentarer om “Høstens høydepunkt

  1. Jeg må vel nesten kalles en «stalker» siden jeg (av litt tilfeldige årsaker) har hørt Erlend Loe lese høyt fra denne boka tre ganger. Og som medtrønder må jeg vel si at jeg elsker å høre Erlend Loe lese, han er liksom litt nonchalant når han leser – og jeg digger det!

    Jeg følte derfor nesten at jeg hadde lest hele boka før jeg hadde åpnet den. Men herr Loe hadde heldigvis spart noen gullkorn, så det var en fryd å lese denne boka – lettlest, god humor som anbefales på det varmeste!

Legg igjen en kommentar

