Høstens nye høydepunkt

Høydepunktene kommer tett i november. Forrige «favorittbok» var Erlend Loes utrolig morsomme Stille dager i Mixing Part, men nå har jeg lest en helt annen type bok som er det fineste jeg har lest på veldig lenge. Roy Jacobsens Vidunderbarn – vinner av bokhandlerprisen 2009.  Med Loe sin bok lo jeg så fælt at jeg ikke kunne lese på T-banen. med Vidunderbarn levde jeg meg så inn i handlingen at jeg ikke hørte bilettkontrolløren før hun satt seg ned ved siden av meg og ropte «Ja det er billettkontroll» inn i øret mitt. T-banevogna var tom for folk og det var tredje gang hun pratet til meg. Eh… unnskyld, men det er veldig god bok sa jeg…

Boka handler om Finn som bor sammen med moren sin i en blokkleilighet på Årvoll i Oslo. Det er tidlig 60-tall og plutselig blir livet deres snudd opp ned av at Finns yngre halvsøster flytter inn. Faren deres er død og jentas mor kan ikke ta vare på henne. Moren som Finn har stolt på i tykt og tynt begynner å vakle og Finn gjør hva han kan for å feste grepet. Det er første gang jeg leser noe av Roy Jacobsen og han har et fantastisk språk. Barndomsskildringen er vakker men også vond til tider. Jeg ville ikke at boka skulle ta slutt og nå håper jeg egentlig på å få vite mer om Finn. Hvor er han og søsteren i dag?

Jeg har lest to andre bøker som kan sammenlignes med denne: Thorvald Steens Vekten av snøkrystaller og Per Pettersons Ut å stjæle hester. Begge disse er barndomsskildringer som har festet seg dypt i minnet mitt. Vidunderbarn er nok enda bedre enn disse, men jeg anbefaler alle tre. Skal du lese en bok i høst? Les Vidunderbarn!

Anbefales av Gyda (som selvsagt hadde billetten i orden)

Se om Vidunderbarn er på hylla.

Legg igjen en kommentar

