Rykende ferske bøker

Jeg sitter her med en tralle fyllt med nye bøker fra bokhandelen. Det er en god blanding av høstens utgivelser og eldre bøker. Vi som jobber i biblioteket får ikke låne bøkene før de har vært ute i biblioteket (lånerne kommer alltid først) så derfor kan jeg ikke skrive noen «anmeldelse» ennå. Tenkte jeg likevel skulle liste opp noen titler som stilles ut på juleutstillingen ved nattbordsamlingen i C5. En av bøkene har jeg faktisk lest og det er Jpod (fra 2006) av Douglas Coupland – forfatteren bak boken og det kjente begrepet Generation X(1991). Jpod kan vel kalles for en oppfølger til boken Microserfs(1995). Microserfs er en veldig morsom (på en tørr humor måte) bok om IT-bobla på midten av 90-tallet og handler om en gjeng IT-nerder som jobber for Microsoft. Det er mange år siden jeg leste den, men jeg husker at jeg koste meg med den. Jpod likte jeg også veldig godt. Den handler om en gjeng designere av dataspill og ledelsen i selskapet som overkjører dem totalt med merkelige idéer. Jeg har ikke peiling på dataspill, men storkoser meg med Couplands humor!

Jeg har også sett filmen som er basert på boka 21: Bringing down the house. Spennende sann historie om en gjeng smarte ungdommer som drar til Las Vegas og teller kort…

Dette er listen over de nye bøkene. Klikker du på tittelen ser du om boka er på hylla eller allerede er blitt utlånt, klikk på omtale for å se hva den handler om.

Anya Ulinich – Petropolisomtale

Ben Mezrich – 21: Bringing Down the Houseomtale

Douglas Coupland – JPod (engelsk) – omtale

Erik Reppen – Machosyndromet: thrilleromtale

Ingvar Ambjørnsen – Den siste revejakta omtale

Jóanes Nielsen – Glansbildesamlaraneomtale

Karl Ove Knausgård – Min kamp 2 omtale

Line Blikstad – New Frontier hotel omtale

Margaret Skjelbred – Mors bok: sort er hun, dog yndigomtale

Mirjam Kristensen – Et rikt livomtale

Odd Harald Hauge – I tyvenes tidomtale

Sofi Oksanen – Stalins kyromtale

Stephen Chbosky – The perks of being a wallflower omtale

Terry Jones – Barbarene: et skråblikk på romersk historie omtale

Trude Teige – Noen vetomtale

Og et par selvbiografier til slutt:

Amal Aden – Min drøm om frihetomtale

Karita Bekkemellem – Mitt røde hjerteomtale

Legg igjen en kommentar

