3 anbefalinger fra flittig studentvakt

Sommerdøden av Mons Kallentoft
Fantastisk krim! Jeg har tidligere lest den første i «serien» til Kallentoft, og liker dette med at han gir navn på bøkene etter årstider. Midtvintersblot, Sommerdøden, Høstoffer og Vårlik. Jeg synes Sommerdøden var utrolig fengende. Jeg liker hvordan forfatteren lar to eller flere hovedpersoner snakke til leseren igjennom hendelsene. Dette gir leseren lyst til å prøve å løse gåten, da både offer/morder og politiet/etterforsker gir hint om hva som kan ha skjedd. Sommerdøden har som Midtvintersblot ikke en opplagt morder, men en person som overrasker leseren ved slutten. Jeg vil anbefale på det sterkeste denne boken med resten av serien, til alle som vil ha en god og gjennomført krim å kose seg med i jula.

Havets katedral av Ildefonso Falcones
Levende historie! Denne historiske romanen skremmer kanskje mange med sine 639 sider, men jeg lover deg at dette er ditt minste problem. Problemet er at du ikke får lagt fra deg boken! Jeg hadde i forkant av denne romanen lest Stormens tid til Ken Follett, og jeg synes å merke mange likheter mellom disse to fortellingene. Kan hende det har med å gjøre at begge handler om bygging av katadraler. Men Havets katerdal har en historisk og virkelighetsnær fortelling om blant annet en far og hans sønn. Mye av romanen handler om sønnen Arnau og hans kamp om livet.
Dette er absolutt en roman som jeg vil anbefale, men romanen må leves for virkelig å få mest ut av historien. Dette er en historisk roman som er fra varme Barcelona på 1300-tallet. Men ved å anbefale denne romanen vil jeg også anbefale de som leser Havets Katedral, å lese Stormens tid av Ken Follett.

Stjernestøv (Stardust) av Neil Gaiman
Nydelig og romantisk historie! Opprinnelig er denne historien en tegneserie om fanasifulle hekser og prinsesser som nå har den blitt skrevet om til en roman. Dette er en typisk romantisk fortelling, men det er lagt til noen spesille saker og ting. Hovedpersonen er en normal gutt, som egentlig har en kongelig mor som er fanget av en heks. Han bor i en stille by som man kaller Wall, men den ligger ved siden av en magisk by. Men en dag møter han Yvaine, som egentlig er en stjerne som ble sendt fra himmelen. Men en magisk feiltagels blir de sent langt hjemmefra. De går igjennom en fantastisk reise tilbake til Wall. Dette er en veldig lettlest og flott historie for de som liker litt fantasi. Selvfølgelig også for de som liker litt romantikk og hekser:)

Anbefalt av Veronica

Se om bøkene er på hylla. De er alle en del av juleutstillingen

Sommerdøden, Havets katedral, Stjernestøv

En kommentar om “3 anbefalinger fra flittig studentvakt

  1. Jeg har sett filmen «Stardust» basert på Neil Gaimas bok og det er en helt fantastisk eventyrfilm! Det er lenge siden jeg har sett et så bra moderne eventyr – og kan gjerne tenke meg å lese boka. Takk for anmeldelse!

Legg igjen en kommentar

