Eg vil at nokon skal vente på meg

Underfundig:

Dobbeltbunnet, fiffig, intrigant, skjelmsk, snedig, tvetydig

 (Kilde: Ordnett.no)

 ”Underfundige historier med stort spenn og øm varme”, skrev kritikeren Geir Vestad om Anna Gavaldas novellesamling i Hamar Arbeiderblad. Dette syntes jeg beskrev min egen leseropplevelse såpass godt at jeg kunne sitere ham.

 Gjennom 12 korte historier møter vi like mange mennesker i situasjoner der de nok skulle ønske at de ikke befant seg. Noen er humoristiske, andre alvorlige, og de fleste er begge deler. I Junior møter vi den 20 år gamle pappagutten som får låne fars altfor fine og dyre bil, og som ramponerer den på et nesten imponerende vis. Den unge kvinnen i The Opel Touch får nok av utelivet en lørdagskveld, men har heldigvis en god søster hun kan ringe. Og i Ufrivillig avbrot, Dagsnytt og I årevis handler det om døden.

 Jeg har to favoritter. Har du en date du for all del ikke vil skal gå i vasken, les Små saint-germainske øvingar. I tillegg har jeg ømhet for den unge mannen i Klappsofa, som er hemmelig forelsket, og som bor sammen med sine to plasskrevende søstre.  Indirekte får søstrene litt fart på ham når de først oppdager hemmeligheten hans, slik at  klappsofaen til slutt blir hans eneste lille bekymring.

Ragnar Hovland har gjort en fin jobb med oversettelsen fra fransk til nynorsk, og jeg frydet meg over det levende språket.

Biblioteket har Eg vil at nokon skal vente på meg, og flere andre bøker av Anna Gavalda.

2 kommentarer om “Eg vil at nokon skal vente på meg

  1. Flott anmeldelse. Jeg var ikke overbegeistret over Saman er ein mindre aleine, men denne fikk jeg lyst til å prøve. Regner med den blir kjøpt inn til biblioteket 😉

  2. Hyggelig at du likte anmeldelsen :-). Jeg vet at det er delte meninger om Anna Gavaldas bøker. Noen synes nok hun er for sentimental, andre synes hun beskriver forhold mellom mennesker på en vakker måte. Selv kommer jeg nok til å prøve meg på en eller flere av de andre bøkene hennes.

    Biblioteket har allerede denne novellesamlingen (jeg var litt snau i opplysningene om vi hadde den, det har jeg rettet opp).

Legg igjen en kommentar

