Super underholdning – Erlend Loe

Jeg har «alltid» vært fan av Erlend Loe, han er bare morsom. Det er også bøkene jeg på det varmeste anbefaler her, nemlig Doppler og Volvo Lastvagnar.

Det høres kanskje ikke fristende ut å lese en bok om en mann som flytter ut i skogen og blir venn med en elg, men det er altså det Doppler-  hovedpersonen i denne boken – gjør.  Han er så utrolig lei av å alltid være flink, så nå vil han slutte med det og begynner et nytt liv ute i skogen. Familien forlater han hjemme, men etter en stund kommer yngstesønnen til marka for å bo med pappa. Fantastisk morsom og litt bisarr bok som fortsettes i Volvo Lastvagnar.

I oppfølgerboken blir vi med Doppler, sønnen og elgen Bongo på vandring til Sverige. Der møter de Maj Britt – en gammel enke som er veldig glad i raggaemusikk og røyker ulovlige stoffer, samt speideren og fuglekikkeren von Borring.

Jeg digger måten Erlend Loe skriver på, han skyter inn sine egne betraktninger på situasjonene, og er en veldig synlig forfatterstemme. Han skriver i Volvo Lastvagnar at det ikke er så farlig hvordan det går med karakterene til slutt, det historien og beskrivelsene på veien dit som er det interessante. Det er jeg veldig enig i, det er ikke så ofte jeg ler høyt når jeg leser bøker, men det gjør jeg alltid når jeg leser Loe.

Disse bøkene er så morsomme at det til og med har blitt skrevet en masteroppgave som analyserer komikken i bøkene. Liker du Erlend Loe, kan du jo også lese Gydas anbefaling av «Stille dager i mixing part»

Legg igjen en kommentar

