Anna Karenina

I år er det 100 år siden Leo Tolstoj (1828 – 1910) døde og derfor valgte lesesirkelen jeg er med i denne boka som månedens bok i April. Det er jo litt av ei blekke å komme gjennom (over 900 sider) – så jeg valgte lydbokvarianten denne gangen og det tok bare 23 og en halv time…

Anna Karenina ble utgitt i 1875-1877 og er en kjærlighetshistorie og samfunnsroman fra den russiske overklassen. Mange sier det er kjærlighetsromanen over alle. Anna er en gift kvinne som forlater sin mann og høyt elskede sønn for den flotte offiseren Vronskij. Forholdet er komplisert og hennes handlinger får store konsekvenser for  livet i overklassen. Hun blir ekskludert fra selskapslivet – og det er ikke bare enkelt for den russiske overklassedama. Det er ikke det eneste kjærlighetsforholdet som skildres, vi blir bl.a. kjent med Levin og Kitty på godt og vondt. Det er veldig mange personer og navn å forholde seg til men det gikk overraskende greit å få oversikt over dem.

Romanen er veldig bra – den gir et bilde av den tids Russland som Tolstoj kjente godt selv. Jeg har vært i Moskva og St. Petersburg der handlingen foregår og det var morsomt å  se for seg personene i boka. Vanligvis holder jeg meg langt unna klassikere men er veldig positivt overrasket over denne!

Vi har boken i biblioteket og den er også tilgjengelig som e-bok. Sjekk om den er på hylla.

4 kommentarer om “Anna Karenina

  1. Å, dette er en av mine yndlingsbøker! Jeg har lest den to ganger, og sist nå i vinter. Årsaken til at jeg er så glad i denne boka er at jeg synes Tolstoj har sånt et glitrende psykologisk grep om karakterene sine. Han har som du skriver et svært persongalleri, men likevel er ikke personene flate. Som jeg har levd meg inn i Anna Kareninas sjelekvaler! Og som jeg forstår.
    Den litt tungsindige godseieren Levin er nok min favoritt, og scenen der han, i dyp kjærlighetssorg, slår gresset med bøndene er bokas vakreste. Først er han redd for at han ikke skal greie å holde følge med bøndene, og deretter hengir han seg til arbeidet, og det blir nesten meditativt.
    Anbefales!

  2. Anne Karenina er blant de litterære skikkelsene som gjør meg rasende. Hun faller for en dust og ofrer alt for han – også livet. Og hva kan vi lære av det?

  3. Har du aldri vært ung og stormende forelsket, overbevist om at dette må være den helt store kjærligheten, og så viste det seg at kjæresten var en egoistisk, forfengelig, utro jævel? Og hvor vanskelig det var å få øynene opp for akkurat det faktum? Det har jeg.

    Og jeg er helt enig i at Vronskij nettopp er en slik egoistisk, forfengelig dust! Han er bare ikke dyp nok til å se hva han har hendene i. Verden er full av slike, og like forbannet faller mange kvinner for dem. Anna Karenina er ikke alene om sin skjebne. I stedet for å bli forbannet over dette, fascineres jeg heller av Anna Kareninas blindhet, hennes usvikelige tro på den lidenskapelige kjærligheten – der jeg gjenkjenner følelser fra mitt eget unge liv.

    Som Gyda skrev, det er to kjærlighetshistorier i denne romanen, en destruktiv og en fruktbar. Levin og Kittys historie kan man glede seg stort over.

Legg igjen en kommentar

