Hypnotisøren

Jeg har vært lite aktiv på denne bloggen i det siste, og Knausgård må få litt av skylden for det. Jeg leste de fire bindene i Mars og jeg tror flere av bloggerne på Nattbordet har gjort det samme. Alle kan ikke skrive om samme bok, så det er nok grunnen til at det har vært litt stille her. Jeg ble helt oppslukt i Knausgårds kamp (dabbet litt av med nummer fire, men ellers er det noe av det beste jeg har lest) og var redd jeg ikke skulle finne roen med nye bøker etter det – der tok jeg heldigvis feil… Jeg skrev om Anna Karenina i går og samtidig som jeg hørte den på lydbok har jeg hatt en annen på nattbordet:

Hypnotisøren er første (og foreløpig eneste) bok i en ny krimserie om den finlandsvenske kriminaletterforskeren Joona Linna. Boken er skrevet av et svensk ektepar som skriver under pseudonymet Lars Keppler.

Etter å ha lest boka ser jeg i andre omtaler at Joona Linna er hovedperson, men mitt inntrykk er at hovedpersonen i denne boka er hypnoselegen Erik Maria Bark. Det hele starter med et blodig og brutalt drap på en familie. Sønnen i familien, Josef, har overlevd og ligger hardt skadet på sykehus. Han er så traumatisert at det er umulig å avhøre han. Politiet frykter for livet til storesøsteren i familien, som ikke bodde med familien, og for å redde henne kontakter de Erik Maria Bark. Han har ikke praktisert hypnose på ti år men blir presset til å hypnotisere Josef for å se om han kan beskrive morderen. Da starter marerittet…

Dette er en spennende og blodig bok. Jeg sitter med et lite inntrykk av at den er litt enkel – på en måte skrevet etter oppskrift. Det er også litt som å lese et manus til en Hollywood-thriller – veldig lett å se for seg bildene av hva som skjer. Boka er lettlest og jeg må jo innrømme at jeg liker den, selv om det ikke akkurat er stor litteratur. Dessuten har boka det kuleste bokomslaget jeg har sett. Jeg lot boka ligge på balkongen og plutselig kom det frem nye ting på forsiden – skikkelig stilig!

Anbefales av Gyda

Se om boka er tilgjengelig på hylla.

2 kommentarer om “Hypnotisøren

  1. Denne har ligget i bokhylla mi ei stund nå, leste ca 10 sider men ble rastløs og måtte lese noe annet istedenfor. Har ikke tatt den opp igjen, men er jo også litt nysgjerrig. Tror jeg er litt redd for å bli skuffa, at dette er en «typisk» bestselgerkrim som ikke gir meg stort annet en litt underholdning der og da.

    Ville også forresten tipse deg om at jeg gir bort 4 bøker. Stikk innom bloggen min hvis du har lyst til å delta 🙂

  2. Vel – dette er egentlig en «typisk» bestselgerkrim og du sitter nok ikke igjen med noe spesielt etterpå. Så da bør du kanskje bare la den ligge (men test bokomslaget).

    Jeg leser for å bli underholdt, så det er helt greit å lese noe som er litt spennende der og da – og glemt dagen etter. Men selvfølgelig er det andre bøker som gjør inntrykk og fester seg. Anna Karenina, Vidunderbarn og «kampen» har gjort stort inntrykk. Nå kommer snart bind nummer 5 😉

    Har kikket innom bloggen din jeg – fin fin!

Legg igjen en kommentar