Unge og middelaldrende menn om kjærlighet

Norsklæreren min på gymnaset var annerledes: han var ikke en gammel rutinert realfagslærer eller cool skjeggete fyr rett fra SV-fakultetet. Norsklæreren var religiøs og jeg luktet kristenmanns blod. Da jeg skulle velge emne for særoppgaven fikk jeg muligheten til å slå to fluer i en smekk. Jeg kunne skrive om Agnar Mykle som jeg var veldig opptatt av og samtidig plage norsklæreren. Temaet ble unge menn og kjærlighet hvor jeg gjorde et dypdykk i mannlige forfatteres beskrivelser av unge menns seksualitet fra Sigurd Hoel (Syndere i sommersol) via Mykle til Faldbakken. Jeg valgte selvfølgelig Min mors hus. Insektsommer?, ha – det ble for enkelt. I det fjerde bindet av Min kamp, bruker Knausgård 400 sider før hans alter ego endelig blir kvitt dyden.  Jeg kjenner ikke til noen kvinnelige forfattere som til de grader dveler ved denne milepælen i et ungt menneskes liv.

Ifølge forfattere som Philip Roth fortsetter mannen å la seg styre av det lille hodet livet ut. Sabbaths theater har nylig blitt oversatt til norsk og Roth har fått mye oppmerksomhet som en av de store nålevende amerikanske forfattere. Jeg tror du må være mann for å ha glede av bøkene til Philip Roth. Hans alter ego er Mickey Sabbath.  Sabbath er nedrig, selvopptatt og drevet av et umettelig pulebehov.

Sabbath står ved et vendepunkt i livet fraskilt og elskerinnen er død. I sorgen over tapet av elskerinnen vender han tilbake til mor og barndommen. En av scenene som er trukket frem av anmelderne er Sabbaths spesielle hyllest til sin elskede Drenka. Han onanerer på graven hennes, kveld etter kveld til han blir oppdaget av sønnen hennes og kjeppjaget fra stedet. Roth drar den i (dobbelt forstand) så langt ut at det blir leseverdig men som kvinnelig leser må jeg ta meg hardt sammen for å fokusere på de litterære kvalitetene boken har å by på da den motbydelige Sabbath hele tiden kommer i veien.

Legg igjen en kommentar

