Hva er det jeg ikke har fått med meg?

Jeg har hørt enda en lydbok, og nå vil jeg gjerne at noen forteller meg hva som er så bra med denne boka. Per Petterson har skrevet Jeg forbanner tidens elv og for den ble han tildelt Brageprisen og Kritikerprisen i 2008 og Nordisk råds litteraturpris i 2009. Jeg hadde nok litt forventninger til boka ettersom jeg likte hans forrige bok Ut og stjæle hester veldig godt.  Det er forfatteren selv som leser, og selv om han ikke leser veldig godt, er det ikke så dårlig at det er irriterende. Det er historien som ikke fenger.

Arvid er 37 år, han skal skilles og får vite at moren har fått kreft. Moren som er dansk drar til sitt gamle hjem i Danmark og Arvid følger etter. Denne reisen bruker han til å tenke tilbake på sin ungdoms kjærlighet, hans kommunistfortid i AKP-ml og forholdet til moren. Han reiste fordi han fikk vite at hun var syk, men da han kommer frem er det seg selv han har fokus på. For henne virker det som om han er i veien, han forstyrrer reisens mål og hun ser på han som en stakkar som ikke har helt kontroll over livet. Jeg forstår ikke helt hennes historie. Hun sørger over Arvids bror som er død – og det virker som det er tanker om døden hun jobber med.

Jeg får altså ikke helt tak på historien. Det er ingen høydepunkt eller vendepunkt som jeg legger merke til – den bare durer og går helt til den plutselig stopper. Denne boka likte jeg altså ikke, men den er jo veldig godt likt av mange andre. Les den og si hva du mener… Jeg vil gjerne vite hva det er jeg ikke har fått med meg!

Se om boka er på hylla

Blogget av Gyda 🙂

2 kommentarer om “Hva er det jeg ikke har fått med meg?

  1. Jeg har ikke lest denne, men leste «ut og stjæle hester». Da satt jeg igjen med samme inntrykk som du forteller at du sitter med etter å ha lest denne boka: fortellingen durer og går og så stopper den, uten høydepunkter eller vendepunkt. Virkelig kjedelig, og ikke min smak. Så… jeg tror jeg dropper å lese denne boka 🙂

Legg igjen en kommentar

