Varmt og humoristisk om russiske innvandrere i Berlin

Jeg har alltid vært imponert av folk som kan gå nedover gata mens de samtidig er dypt konsentrert i lesningen av en bok. Selv har jeg forsøkt å gjøre det samme, men har måttet innse at det ikke er noe for meg. Da jeg leste Wladimir Kaminers Russerdisko skulle jeg gjerne ha mestret kunsten, for boka var knapt til å legge fra seg. Morsom, samtidig litt tragisk, veldig underholdende, og med samfunnskritiske skråblikk.  Kaminer ser på menneskene med varme og åpenhet, uansett hvor de måtte komme fra eller hva de måtte gjøre for å holde liv i seg selv.  ”Tyskland blir aldri det samme igjen etter denne”, skrev en leser på Bokelskere.no

Wladimir Kaminer emigrerte fra Moskva til Berlin rundt 1990, og havnet i det store utlendingsfellesskapet. De første berlinerne han og kameraten Misja ble kjent med, var vietnamesere og sigøynere. De får gjerne være sammen med sigøynerne, men finner sigøynerlivet ganske slitsomt. Sitat: ”Etter to uker gikk jeg lei av sigøynerlivet. Jeg bestemte meg for et borgerlig liv og flyttet til Prenzlauer Berg, der jeg okkuperte  en bitte liten leilighet som hadde do på gangen og stod tom. Siden giftet jeg meg og leide en stor leilighet i Schönhauser Allee, min kone fødte to barn, jeg skaffet meg et hederlig yrke og begynte å skrive.” Og det gjør han til gangs.

Utenom forfattervirksomheten har Wladimir Kaminer sitt eget radioprogram, og jobber som DJ med sitt Russendisko. For alle som vil danse vilt etter østeuropeisk musikk.

Biblioteket har Russerdisko

Legg igjen en kommentar

