Filmaktuelle Maskeblomstfamilien

Jeg har nettopp lest Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen. Dette er en dyster fortelling om en ung og dyster gutt. Vi følger hovedpersonens oppvekst fra han er 12 til han er 17. Han bor i en stor leilighet i en gate bak slottet (ikke så langt fra der kommandør Treholt holdt til) sammen med sin mor og tante. Faren tar sitt liv tidlig i historien og den forstyrra gutten sliter med å finne seg selv. Det virker som hans mål er å sjokkere menneskene som kommer nær han – noe han gjør med glans. Han fikk som ung høre at han var farens rareste patent og dette følger han gjennom fortellingen.

Jeg likte historien selv om den var mørk og litt ekkel. Filmen har premiære 8. oktober og jeg gleder meg veldig til å se den.

Boka er ikke i nattbordsamlingen ennå, men jeg regner med den er på plass om ikke så lenge.

Anbefalt av Gyda

En kommentar om “Filmaktuelle Maskeblomstfamilien

  1. Boka er hvertfall tilgjengelig i BIs bibliotek nå; den har stått noen dager i utstillings-seksjonen rett ved veiledningsskranken ved ingangen i biblioteket. Det er fritt fram for å låne den altså.
    Anders, bibliotekar ved BI

Legg igjen en kommentar

