Hvert eneste av et menneskes hjerteslag er et univers av muligheter

Overskriften er et sitat fra siste side i boka «Shantaram» av Gregory David Roberts.  Shantaram er «røverfortellingen» alle snakket om, og siden jeg skulle på ferie til India måtte jeg også lese boka. Og jeg ble ikke skuffet, boka har det meste; virkelighetsbeskrivelser fra livet i Mumbai, spenning, kjærlighet og ikke minst en dose livsvisdom.

Hovedpersonen Lin, forteller sin historie om livet på rømmen fra fengsel i Australia, og om hvordan han blir en del av Mumbais underverden i slummen. Det jeg likte aller best med boka er beskrivelsene av møtene mellom alle karakterene. Lins møte med Prabaker, en av de lokale fra slummen som utgir seg for å være guide i Mumbai,  gjorde et sterkt inntrykk på meg. Boka gir et godt inntrykk av hvordan indere er som folkeslag – utrolig åpne og imøtekommende, uten å bli for nærgående. Prabaker spør Lin hva hans «gode navn er» – og det gjør alle indere også «What is your good name», det synes jeg var like fascinerende hver gang det skjedde. Boka lærte meg også hva inderes karakteristiske hodevrikking sidelengs betyr, nemlig at de er enige og positivt innstilte, ikke som oss vestlige som rister litt på hodet når vi er usikre og litt skeptiske.

Jeg vil anbefale alle å lese Shantaram, boka er lang (over 900 sider), og den kunne kanskje vært litt kortere, men den har virkelig gjort inntrykk på meg. I tillegg vil jeg også anbefale alle å ta en tur til India, et utrolig spennende land med et veldig interessant folkeslag.

BI bibliotekets Nattbord-samling har Shantaram, se om den er inne

Legg igjen en kommentar

