Himmelarkivet

I går ble jeg ferdig med en bok jeg ikke ønsket skulle slutte. Gaute Heivoll fikk i 2010 Brageprisen for boken Før jeg brenner ned, en fantastisk roman som jeg har skrevet om tidligere. Heivoll er månedens forfatter i lesesirkelen jeg er med i og jeg har nå lest Himmelarkivet – en bok som jeg altså ønsket skulle vare i flere dager til.

Louis Hogganvik fra Sjøllingstad utenfor Mandal ble arrestert av tyskerne, januar 1945. 9 dager etter arrestasjonen tok han sitt liv på Arkivet i Kristiansand ved å spise biter av madrassen han lå på. Heivoll kom over disse opplysningene da han jobbet på Arkivet og ville skrive Hogganviks historie. Hva er det som får en frisk mann så desperat etter bare ni dager? I jakten på historien tar forfatteren kontakt med Hogganviks slektninger – deriblant barnebarnet Mari Sørensen og Louis’ datter, Birgit.

Heivoll skriver på en måte som berører noe langt inne i hjertet. Det er som om jeg sitter sammen med Theodora på kjøkkenet i Sjøllingstad og venter og lengter etter at at mannen Louis skal komme hjem. Skriveprosessen og forfatterens egen familiehistorie blir på en vakker måte flettet inn i historien, slik den også gjorde i Før jeg brenner ned. Han skriver om skam og glemsel. Hva er det med vår foreldre-, og besteforeldregenerasjon som gjør at man ikke skal prate om det vonde? Heivoll åpner dører som har vært lukket i 60 år, og jeg er så glad for at han gjør det. Selv om det har vært vondt for både han, og familien det angår, er jeg sikker på at generasjoner som kommer vil være takknemlige for at han fant historien om Louis. Neste gang jeg skal hjem til sørlandet skal jeg ta turen innom Arkivet som jeg har kjørt forbi i mange, mange år.

Jeg har helt klart fått en ny favorittforfatter og gleder meg til å lese Kongens hjerte som ligger på nattbordet nå.

Lån Himmelarkivet på biblioteket.

Legg igjen en kommentar

