Kongens hjerte

Jeg er på Gaute Heivoll-bølgen for tiden. I 2010 var det Knausgård jeg slukte alt av, og i år er det altså Heivoll. Hans nyeste roman kom i høst og heter Kongens hjerte. Også denne romanen er basert på en sann historie, men bortsett fra det er det ingen likheter mellom denne og de to andre bøkene jeg har lest (Himmelarkivet og Før jeg brenner ned). Dette er en mørk og vond fortelling, men også en fortelling om kjærlighet. Nok en gang sitter jeg igjen med takknemlighet og en tåre i øyekroken etter å ha lest en av hans bøker.

Historien vi får servert denne gangen handler om en far og en datter. Året er 1775, faren har mistet sin kone og ene datter, Siri, til en vond sykdom. Nå har han bare den ene datteren igjen. Hun er hardt rammet av sykdommen med store, åpne og væskende sår. De fraktes ombord på et skip som skal ta dem til Kong Fredriks hospital i København. Med på ferden er flere syke og Heivoll beskriver hvordan sykdømmen river i dem på en veldig levende måte. Igjen føler jeg at jeg er med på ferden, jeg kan nesten lukte de verkende sårene og smake den feite suppa.

Denne historien gjør nesten vondt å lese, men samtidig er den veldig spennende og så er det jo noe vakkert over farens enorme kjærlighet og omsorg for den lille jenta.

Jeg trodde kanskje jeg ville bli litt skuffet over denne boken siden de to forrige var så fantastiske – men nei, dette er nok en fantastisk roman fra en forfatter som må være blant de aller beste i Norge. Gleder meg til å lese resten av forfatterskapet!

Lån eller reserver boka på biblioteket.

Legg igjen en kommentar

