House Rules

20120404-104135.jpgDenne boka handler om en ung mann med Aspergers syndrom og familien hans. Det er noe jeg har blitt veldig nysgjerrig på etter å ha sett tv-serier som Broen og Parenthood der dette er sentralt tema. Jeg blir veldig fascinert av disse spennende og intelligente menneskene som har mye lukket inne og som sliter med å fungere sosialt. Det er fint å se verden gjennom deres øyne. Jeg har ingen teoretisk kunnskap om Aspergers, og jeg snakker om det jeg opplever av film og litteratur – så det er mulig jeg bør være litt mer kritisk til det jeg leser.

I denne boka er det Jacob på 18 år som har diagnosen. Mange med Aspergers er veldig opptatt av ett spesiel tema og hans greie er rettsmedisin. Det gøyeste han vet er å sette opp mordsener der moren skal gjette hva som har skjedd. En dag blir assistenten/læreren hans funnet drept og mange bevis peker mot han. Har han latt interessen gå for langt?

Boka fortelles gjennom flere personer. Moren, som på en måte er hovedfortelleren, Jacob selv, broren, politietterforskeren og advokaten. Det er en helt grei bok. Tror nok at noen som har mer peiling på temaet vil kunne arrestere forfatteren på en del ting, men som roman er det en god historie.

Jody Picoult som har skrevet mange bøker i sjangeren jeg kaller «damebøker». Flere av bøkene hennes er blitt filmatisert og hun er veldig populær. Slike bøker styrer jeg ofte unna. Vet ikke helt hvorfor, og egentlig tror jeg det gjør at jeg går glipp av mange gode bøker. Det må jo være en grunn til at mange liker dem.

Jeg hørte boka på engelsk lydbok med forskjellige stemmer på hver forteller. Det tok en evighet å komme gjennom 17 cder, så jeg vil anbefale å lese den på engelsk i stedet. Har hørt at den er ganke lettlest.

Vi har den på nattbordet

Legg igjen en kommentar

