Hvor ble du av, Bernadette?

I det siste har jeg lest flere bøker som har reklamesitater på forsiden av typen «ÅRETS BESTE BOK» og «Jeg elsker denne boken»… Ofte har jeg blitt veldig skuffet, og oppdaget at det under og med liten skrift har stått Marias bokblogg eller noe lignende. Likevel plukket jeg opp nok en slik bok – Hvor ble du av, Bernadette av Maria Semple – og denne gangen ble jeg ikke skuffet. Riktignok var ikke skrytesitatene fra bokbloggere, men jeg er glad for at jeg ikke lar meg avskrekke av dette noe oppbrukte salgstrikset (ikke ennå i alle fall).

Så over til boken: Bernadette var en anerkjent og prisbelønnet arkitekt som flyktet fra karrieren i LA til ei rønne i Seattle. Hun har datteren Bee som er et lite skolevidunder og en mann med høy stilling i Microsoft. Selv legger hun arkitektlivet bak seg og tilbringer dagene i en bobil i hagen der hun får en virtuell indisk assistent til å gjøre alt for seg.  Det Bee ønsker seg aller mest er en familietur til Antarktisk og den folkesky Bernadette gjør hva hun må for at datteren skal få ønsket oppfylt.

Så hva er spesielt med denne historien? Jo, den fortelles ikke av Bernadette selv, men av alle som er i kontakt med henne. Av datteren og mannen Elgie, av sladder- og skandalesøkende skolemødre, og en rekke andre personer som hører til historen. Bernadettes stemme får vi kun høre i brev og e-post. Denne skrivemåten gjør historien lett å lese, samt veldig morsom.

Jeg koste meg veldig med denne romanen. Årets beste bok vil jeg ikke kåre den til, men absolutt verdt å lese!

Lån eller reserver den på biblioteket i dag

Anbefalt av Gyda

Legg igjen en kommentar

