Ukomplisert liv

nattbordVed inngangspartiet i biblioteket står det en liten stabel med utstilte skjønnlitterære bøker. Denne stabelen fungerer litt på samme måte som godterihylla i butikken for meg. Jeg klarer ikke å gå forbi uten å kikke på, ta på – og litt for ofte hender det at jeg ta en med meg.

Denne gangen var det en liten bok av danske Helle Helle som så ekstra fristende ut. Tittelen «Forestillingen om et ukomplisert liv med en mann» pirrer jo nysgjerrigheten og det slanke utseendet (173 sider) er alltid et pluss. Vi har flere bøker av Helle i samlingen vår, og hun skriver virkelig godt. Og kort.

PocketDenne boken handler om Susanne som bor sammen med Kim. Kim vil være forfatter og sitter stort sett ved pulten sin og jobber. Susanne jobber også. Hun vasker flere leiligheter i uka, og på fridagen vasker hun sin egen. Susannes veninne Ester er høygravid og dumper kjæresten sin. For å hjelpe lar Susanne henne flytte inn i leiligheten og ting blir snudd på hodet.

Dette er en fin liten historie. Det er vanskelig å sette fingeren på hva som er fint med den og jeg vet ikke helt om jeg sitter igjen med så mye etterpå, men jeg likte den veldig godt! Tidligere har jeg lest og blogget om  «Ned til hundene»  av samme forfatter.

Lån boka på biblioteket

Legg igjen en kommentar

