The Collected Stories of Lydia Davis

The Collected Stories of Lydia Davis«Jeg skjønner ikke alt hun ønsker å si, men det er fantastisk godt skrevet», sa min bibliotekar-mor da hun var på besøk og endte med å beslaglegge boken resten av helgen.  Hun rakk ikke å lese den helt ut, noe som ikke er så rart, for denne utgivelsen av tekstene til den amerikanske forfatteren Lydia Davis er på over 700 sider.

Det er vanskelig å sette et entydig navn på genren, for noen tekster er på én setning, andre ett eller to avsnitt og andre igjen på flere sider. Jeg pleier ikke å lese så tykke bøker, men etter å ha bladd litt i denne på en rolig kveldsvakt i biblioteket, ble jeg rett og slett helt fasinert. Noen har kalt historiene hennes en encyklopedi over den menneskelige tilstand,  og det synes jeg er en god beskrivelse. Stykkene er skrevet med humor – av og til mørk humor – og med et språk som er fokusert og nesten strippet for adverb og adjektiver.  Gjennom enkle, objektive og usentimentale  observasjoner beskriver hun  gjenkjennelige aspekter ved livet og døden og relasjoner mellom mennesker.

Her er et eksempel fra det korte stykket How It Is Done, som begynner slik:

“There is a description in a child’s science book of the act of love that makes it all quite clear and helps when one begins to forget.”

Et annet eksempel hvor jeg synes hun får sagt mye med få ord, er historien The Old Dictionary.  Her reflekterer en mor over hvorfor hun ikke behandler sønnen sin like forsiktig og varsomt som hun gjør med det gamle, skjøre oppslagsverket:

«What struck me today was that even though my son should be more important to me than my old dictionary, I can’t say that each time I deal with my son, my primary concert is not to harm him. My primary concern is almost always something else..”

Jeg må innrømme at Lydia Davis var helt ukjent for meg. Nå står denne samlingen av tekstene hennes på ønskelisten min til jul, for disse historiene er som små gullgruver av humor, tragedie og herlige overraskelser som tåler å bli lest flere ganger.  Eller de kan  bare kan nytes fordi de er så fantastisk godt skrevet.

Anbefales av Astrid – og boken kan du låne på biblioteket!

Legg igjen en kommentar

