Hviskeren – skremmende stille

«HHviskerenviskeren» av Karin Fossum.

For en bok! Jeg ble sugd inn i denne lavmælte og spennende thrilleren fra første side. Den handler om Ragna Riegel. En enslig dame uten stemme som jobber på Europris. Stemmen mistet hun etter en sykehustabbe, og derfor kan hun bare hviske.

Vi møter Ragna når hun sitter i avhør med Konrad Sejer. Vi vet ikke hva hun har gjort, bare at det er ganske alvorlig. Gjennom avhør og tilbakeblikk blir vi kjent med Ragna. En liten «grå» dame som bor alene i huset hun har vokst opp i. Foreldrene er døde og hennes eneste sønn flyttet til Tyskland som 17-åring.

Jobben på Europris er hele livet hennes. Bortsett fra kjøpmannen på lokalbutikken og naboen, er kundene og de ansatte på Europris de eneste hun har kontakt med. Ragna er veldig opptatt av rutiner, teller skritt og har fast sete på bussen. En dag får hun et brev i posten der det står RIEGEL på konvolutten og inni står det DU SKAL DØ. Fra da starter et mareritt.

Dette var en utrolig god leseopplevelse. Jeg gledet meg til å ta frem boken på T-banen og hadde Ragna med meg i tankene hele dagen. Det er lenge siden en bok har satt seg så dypt hos meg.

Boka finner du på biblioteket og jeg anbefaler den på det varmeste!
-Gyda

Legg igjen en kommentar

