To kill a mockingbird, av Harper Lee

to kill a mockingbirdSørstatene i 30-åra, klasseforskjeller og rasefordommer, alvor og humor om hverandre…  Dette er en bok jeg anbefaler av hele mitt hjerte!

Historien formidles gjennom en oppvakt seksåring og hennes bror, barn av en klok og rettskaffen advokat og alenefar. Det er en varm og fengslende fortelling om hendelser og personer i barnas småbymiljø, men dramatikken topper seg da faren påtar seg å forsvare en svart mann anklaget for å ha voldtatt en hvit kvinne. Boka tegner et levende bilde av den tids sørstats-USA.

Leseopplevelsen satt i lenge, og boka fikk fram både smil og tårer hos meg.  Ikke rart den vant den høythengende Pulitzer-prisen da den kom ut i 1960. Den er blitt en udødelig klassiker!   Jeg hørte den på lydbok, fantastisk lest av skuespiller Sissy Spacek på  originalspråket. Da siste setning var lest, hadde jeg bare lyst til å starte på nytt.

Du finner lydboken i BIs bibliotek, der vi også har den trykte- og norske utgaven «Drep ikke en sangfugl»

Anbefalt av Ingun

Legg igjen en kommentar

